pühapäev, 25. märts 2018

Kuidas olla halb inimene?

Käisin üle ilmatuma pika aja jälle stand-uppi vaatamas. Ja meenus elavalt, miks ma ei käi vaatamas stand-uppi, mille kvaliteedis ma kindel pole. Briti staarid? Iga kell. Comedy Estonia? Vabalt, kvaliteedi saab ette paika panna piletihinna järgi. Tasuta avatud mikrid võivad üllatada, aga võid ka saada täpselt seda, mille eest oled maksnud. Mida kallim pilet, seda kõvem on töö seal taga ja seda kindlam võib olla kvaliteedis.

Aga teised... oma harilikes rollides muidu nii toredad Eesti näitlejad, teised koomikud, kes kasutavad teist lähenemist (eriti hinnastamisel)... pass, tõesti. Ja tegelikult pean endale tunnistama, et ma teadsin seda ka seekord ette. Aga palju aga-sid oli. “Aga ma pole neid enne näinud, kuidas ma kobisen, kui ise pole kuulnud?” - “Aga kui nad nii popid on, võib-olla seal tõesti on midagi väga head taga.” - “Aga siin saab ju nagunii nii harva kuulda eestikeelset stand-uppi.” Ja nii ma oma kõhutundest agatamise teerulliga üle sõitsingi. 


Pakutakse huumorit stand-up. Kvaliteet missugune.

Aga selle standupi kohta, et miks ta standup polnud... poolik oli kuidagi. Potentsiaali oli ja vägagi, aga enamasti polnud seda ära kasutatud. Hakkas juba nalja poole minema ja... siis lõppes poole pealt ära. Et alus oli olemas, aga seda vinti polnud peal. Mulle tundus keskmise avatud mikri ürituse tasemega, mitte piletiga ürtuse omaga. Üks neist viskas ise ka nalja sel teemal, et nalja tuleb 20 v 50 vms korda rääkida, enne kui sellest korralik nali vormub. Aga noh. Vabalt läheks uuesti, aga raha ei maksaks selle eest. Lisaks väikeses kogukonnas jutud liiguvad ja eilne seltskond on valinud väga inetu taktika enda promomiseks - konkurendi mustamise. Häbi. Iga mees enda eest, saan aru küll. Aga ega see ilus ei ole.

Sama päeva hilisem šõu olla parem olnud. Ma kahtleks. Kust sa võtad seda, kui mõlemat ei näinud? Ootused võib-olla olid teistsugused. Kui ootused on madalad, tundub sama jama oluliselt parem, ma tean. Ma ootaks siiski paremat. Ma tean, mida ma tahan.

Samas, samas... võrreldes mõnegi Eestis nähtud kohaliku näitleja “stand-upi tuuriga” oli asjalikum. Jah, ma käisin neid ka vaatamas. Miks ma endale nii teen? Masohhist olen ilmselt. Või optimist, kes alati parimat loodab ja siis pettub. Aga no kuidas ma kujundan millestki arvamust, kui seda näinud pole?

Aga sellest seekordsest. Ma näen, mida nad sihivad. Neil võiks olla mingi standup godparent, kes neile need paar viimast tarkusetera kätte jagaks, kuidas nalja parimaks võimalikuks tuunida. Seinfeldil nt oli oma mudel: 5 naeru minutis, iga 12 s tagant. Või oli see vastupidi. Aga see on ekstreemselt hea stand up juba. Ei pea seda saavutama, aga midagigi. Siis ma maksaks isegi rohkem selle eest.

Aga ega neile seda keegi ju ütlema ei lähe. Isegi kui oleks comedy guru. Haavunud meheegodest on üsna siiber. Ja ega eestimastaabi staar kuulakski. Eelarvamus. Tunnistan, neid mul on. Aga hea standup-esineja ongi vist nii humble, et kuulab ja õpib ja areneb. Isegi kui lavapersoon on ülbe mölakas nagu Jimmy Carr näiteks. Carr on tore. Ja teistest, kellega kohtunud olen, on ainult üks hea olnud meeldejäävalt vastik inimene. Võib-olla on mul hästi läinud. Võib-olla on see mu oma eelarvamus. Alles ma kirjutasin, et kuidas olla hea inimene. Aga näe, ikka õppust ei võta. Muudkui möliseb, mõtlemata. Heal juhul keset mölisemist hakkab mõtlema. Aga nagu mu kunagine mataõps tavatses öelda, kui keegi kontrolltöö ajal raamatusse piilus: parem hilja, kui mitte kunagi.

Vähemalt ei varasta nagu Kinoteater. Prantslastelt voi Jen Kirkmani mastrubeerimisnalja üks ühele. Sest kes Eestis ikka oleks kursis prantsuskeelse asjaga. Aga näed, ollakse. Või kes oleks kuulnud Kirkmanist? Ikka ollakse. Või ei esita tolle perverdi Louis CK nalja enda oma pähe eesti keeles. Jumala eest, tee, sest kust vaene eestlane ikka muidu seda kuuleb, aga ära väida, et see on sinu nali. Uncool.

Vähemalt ei varasta. See on sama hea, kui kehvas suhtes öelda, et vähemalt ei peksa. Sa väärid igal juhul paremat, kui peksu puudumine. Ja me kõik väärime head nalja. Aga mitte petuga pooleks. Nimetatagu seda siis ringvaateks või millekski. Ausalt ja patuta. Ikka inimesed maksaksid. Võib-olla seda enam, sest kvaliteet.

*

TL;DR Kuidas olla halb inimene? Ära mõtle. Kobise palju tahad, aga ära jumala eest enne mõtle. Aa, ja esita teiste tööd oma nime all.

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar